We zijn live bij Drameco uit Coevorden, de mogelijkmakers in metaal! Na een voortvarende implementatie van nog geen drie maanden – mogelijk dankzij de standaardkoppeling van PROPOS met Ridder iQ – kunnen de medewerkers van Drameco vanaf deze week aan de slag met shop floor control. Het team ging direct enthousiast van start omdat PROPOS hen helpt om met meer flow nóg meer mogelijk te maken. En dat met snellere levertijden. “Dankzij PROPOS weten we per klantorder in de fabriek precies hoe en wat en in welke volgorde de productie verloopt. Van dit verbeterde inzicht profiteren onze klanten natuurlijk ook.”
Drameco: mogelijkmakers met een high-mix low-volume productie
Drameco is de specialist in winkelinrichtingen en displays. Denk hierbij aan hoogwaardige metalen manden, schappen, bakken en displays. Maar Drameco doet nog véél meer. Drameco maakt van alles ‘mogelijk in metaal’. Van metalen frames en roosters tot beugels en wagentjes: het bedrijf produceert metalen technisch producten met een maximale lengte van 2 meter. De productie kenmerkt zich dus door veel variatie in het type producten, de routes die de producten afleggen en de verschillende bewerkingen die het bedrijf heeft. Zo’n 50 toegewijde medewerkers zorgen ervoor dat de wensen van de klanten gerealiseerd worden, met behulp van een geavanceerd machinepark.
Meer flow met PROPOS en QRM
Niet voor niets maakte het bedrijf de keuze voor PROPOS én QRM. Voor de livegang werd de vloer opgedeeld in 10 werkcellen, waarbij elke werkcel is uitgerust met een PROPOS scherm in een speciaal door Drameco zelf ontworpen zuil, voor het visuele management op de werkvloer.
Kortere en nog betrouwbaardere levertijden, dankzij scherpere doorlooptijden
Dankzij de korte lijnen in het bedrijf kent Drameco al korte levertijden voor hun vele verschillende producten. Met PROPOS nemen zij de volgende stap om die levertijden nog beter te borgen én verder in te korten. Dit zal bovendien met meer flow in de productie gebeuren, omdat PROPOS voor al die verschillende producten de optimale route berekent en de orders op de vloer aanstuurt.
“Kortere en nog betrouwbaardere levertijden, dankzij scherpere doorlooptijden. Dat is wat we voor je mogelijk maken bij Drameco. Vanaf deze week zijn we geheel volgens het QRM-principe met behulp van planningssoftware van PROPOS software in cellen operationeel in de fabriek.”
– Drameco
Overzicht en inzicht op de werkvloer met realtime monitoring
Niet alleen zal Drameco profiteren van kortere doorlooptijden, ook zal door het verminderen van het onderhanden werk meer overzicht op de werkvloer ontstaan, en krijgt het bedrijf meer inzicht in de status van elke order in productie. Bovendien maakt Drameco gebruik van de modules Medewerkerregistratie en Geproduceerde Aantallen voor waardevolle inzichten. Dit gaat de registratie van productietijden en geproduceerde aantallen en uitval sterk verbeteren.
“Bij ieder van de 10 cellen bevindt zich een metalen zuil met ingebouwd PROPOS scherm. Hierop is de planning en instructie van iedere klantorder zichtbaar, specifiek voor die cel. Welke orders zijn actueel? Maar ook, welke orders worden verwacht in de komende dagen? Per klantorder weten we dus in de fabriek precies hoe en wat en in welke volgorde de productie verloopt. Van dit verbeterde inzicht profiteren onze klanten natuurlijk ook.”
– Drameco
Snelle livegang dankzij koppeling Ridder iQ
PROPOS wordt bij Drameco gekoppeld aan het ERP systeem Ridder iQ van Ridder Data Systems. Omdat wij hiervoor een speciale plug and play standaardkoppeling hebben ontwikkeld, konden we al binnen een kleine drie maanden live! Het personeel ging in ieder geval al direct enthousiast aan de slag met de PROPOS schermen!
Meer Drameco?
Maak kennis met Drameco, de mogelijkmakers in metaal!