OTM-Zenith uit Brussel is Belgisch marktleider in het bestickeren en decoreren van machines, voertuigen en gebouwen. Denk daarbij aan signalisatiemateriaal voor ambulance- en politiewagens, maar ook decoratieve en functionele materialen voor de automotive industrie en machinebouwers. Daarnaast is OTM de leverancier van de officiële Belgische kentekenplaten. Dagelijks zijn zo’n 700 orders in productie, in variërende groottes, over verschillende stappen. ‘Dan heb je een systeem nodig dat zo’n volume aankan’, benadrukt Managing Partner Kurt Persoons.
Dit is een fragment van de praktijk case van OTM. Lees de volledige praktijkcase in PDF!
“Dagelijks hebben wij 700 orders over verschillende routes; dan moet je een systeem hebben die dat aantal aan kan. “
Stappenproductie drukkerij
PROPOS bewijst zichzelf al jaren in de maakindustrie: van metaal- en plaatbewerking tot glas- en interieurbouw. Maar dat zijn niet de enige maakbedrijven met een stappenproductie. PROPOS bleek namelijk ook de ideale oplossing voor de high-mix low-volume productie van drukkerij OTM-Zenith, zo vertelt Persoons: ‘Ons proces is vrij complex. Je denkt ‘een sticker is een sticker’, maar dat is absoluut niet het geval. We hebben bijna 200 verschillende grondstoffen. Voor elk soort toepassing een ander soort vinyl. De producten worden digitaal of middels zeefdruk geprint en volgen daarna verschillende stappen: lamineren, uitsnijden, uitpellen, assembleren en verpakken.’
High-mix low-volume
Met PROPOS wil het bedrijf de doorlooptijden verkorten met meer inzicht in de status van orders, bewerk- en wachttijden en duidelijke prioriteiten op de vloer. Dat was nodig door de enorme groei in productieorders na de fusie tussen OTM en Zenith. Operations Director Véronique Lorenzi vertelt: ‘Voorheen werkten we met een verouderd planningssysteem, balkjes schuiven. Vijftig balkjes, dat ging nog wel, maar 700? Daar viel niet tegenop te plannen. Elke order heeft bovendien vier of vijf stappen en ook nog eens verschillende routes.’
‘Daar was onze planner de hele dag mee bezig, dat wilden we niet meer’, vervolgt Persoons. ‘Dan stond een machine stil, omdat de planner de blokjes niet kon aanpassen. We zochten dus een tool die honderden orders tegelijkertijd kan beheren en de doorlooptijd kan verkorten. We willen niet wachten om iets uit te voeren. Als we capaciteit hebben, willen we het kunnen doen. Dat past perfect bij PROPOS.’
“PROPOS stuurt honderden orders automatisch aan. Je hoeft eigenlijk geen handeling uit te voeren.”
Volautomatisch plannen
‘Bij andere planningstools kon je verschillende productiestappen inplannen, zodat je in de tijdlijn ziet wanneer je het op moet pakken,’ vertelt Persoons. ‘Maar als je elke dag zoveel orders hebt, dan is dat geen doen. PROPOS stuurt het geheel allemaal automatisch aan. Je hoeft eigenlijk geen handeling uit te voeren.’
‘Dankzij PROPOS hebben we beter zicht op het werk dat eraan komt en de productie-, instel- en wachttijden’, vervolgt Lorenzi. ‘We zijn ook flexibeler; als we in een bepaald proces te veel werk hebben, kunnen we makkelijk switchen. We hebben nu nog veel wachttijden gereserveerd om op tijd te kunnen leveren. Daar liggen dus veel verbeterpunten. Met de analyses uit PROPOS kunnen we de doorlooptijd aanzienlijk verkorten.’
Binnen drie maanden LIVE
‘De implementatie verliep zó goed,’ vertelt Persoons enthousiast. ‘Vorig jaar zijn we overgestapt naar MS Dynamics Navision. Omdat PROPOS hier al een standaardkoppeling voor heeft, konden we al binnen drie maanden live. Met 60 man in productie en 700 orders continu ergens onderweg, zo’n wijziging doorvoeren. Dat vind ik een fenomenaal korte tijd. We plukken nu al de vruchten van die snelle implementatie.’
“Binnen drie maanden waren we live. Dat is fenomenaal snel. Daar plukken we nu al de vruchten van.”
Real time inzicht
‘In ons proces is alles aan elkaar gelinkt’, vervolgt Persoons. ‘Een goede flow is enorm belangrijk. Vroeger waren we vaak te laat in productie. Dan hadden we niet genoeg tijd, of lag het product juist te lang stil. Met PROPOS zien we nu precies wat er gebeurt en kunnen we het probleem identificeren.’ Lorenzi haakt in: ‘De bewerkingstijden die in ons ERP-systeem staan kunnen we met PROPOS analyseren. Hoeveel tijd kost een bewerking? Zo kunnen we de benodigde capaciteit steeds beter inschatten.’
Ook op de vloer werd PROPOS met open armen ontvangen. Lorenzi: ‘Het is voor de mensen enorm handig. We hebben twee tot drie weken meegelopen om de mensen te laten wennen, maar het is zo eenvoudig in gebruik. Ze zagen dat het werk makkelijker werd.’
Data driven optimaliseren
‘We hebben nog geen cijfers, maar ik denk dat de leverbetrouwbaarheid met 30 of 40 procent is toegenomen,’ vertelt Lorenzi. ‘We zijn niet alleen meer op tijd, we kunnen ook proactief aan de slag.’ Met behulp van de data uit PROPOS wil OTM-Zenith meer analyses doen voor continue verbetering. ‘PROPOS geeft enorm veel inzicht voor procesverbetering. We willen nog verder optimaliseren: nóg kortere doorlooptijden en betere capaciteitsbezetting. Dat is de volgende stap.’
Een verdere uitrol van procesverbetermethode QRM gaat daarbij helpen volgens Persoons: ‘Ik vind de QRM filosofie enorm interessant. Dankzij PROPOS, waar automatisch al QRM principes in zitten, heb ik de voordelen van de filosofie pas echt goed kunnen ervaren en ingezien dat dat heel goed voor ons is. Maar zonder PROPOS hadden we dat nooit zo goed kunnen toepassen.’
Meer OTM-Zenith? Lees hier meer ervaringen bij OTM-Zenith met PROPOS.
De voordelen van PROPOS shop floor control voor drukkerij OTM-Zenith Packo
1 – Overzicht over 700 orders p/dag
2 – Volautomatische aansturing
3 – Kortere doorlooptijden
4 – Snelle implementatie
5 – Koppeling met Navision
6 – Inzicht in productietijden en capaciteit
7 – Duidelijke prioriteiten
8 – Custom app integratie
PROPOS koppeling met het ERP systeem Navision
OTM-Zenith heeft PROPOS gekoppeld aan hun ERP systeem van MS Dynamics Navision. Omdat PROPOS verschillende standaard koppelingen beschikbaar heeft, kan er vaak snel live gegaan worden. Doorgaans is dit tussen de 3 en 4 maanden. Bij OTM-Zenith kon PROPOS al binnen drie maanden live. ‘Daar plukken we nu al de vruchten van, van die snelle livegang’, aldus Managing Partner Kurt Persoons.
Meer implementaties of ervaringen met PROPOS?
Bekijk ook onze referentiecases! Zo waren wij laatst op bezoek bij Packo Inox dat ons shop floor control niet alleen inzet voor de planning en aansturing van hun high-mix low-volume productie, maar ook als tool voor communicatie en kwaliteitsmanagement.
LEES MEER
Recent spraken wij met Jan Pauwels, managing director van PMC, een begrip in de metaalindustrie in West-Vlaanderen, over zijn drive uit te groeien tot een Factory of the Future. Het resultaat was een inspirende case en een openhartig interview over zijn weg ‘Van Crisis tot QRM‘.
Meer Belgische metaalindustrie?
Laatste nieuws
- 12 jaar PROPOS – Van maatwerk naar toonaangevende oplossing voor procesverbetering
- Procesverbetering met PROPOS – inzichten t.b.v. verbeteren leveringsbetrouwbaarheid
- WIP analyse in PROPOS – een van de hulpmiddelen voor snel en op tijd produceren
- PROPOS verwelkomt machinefabriek JMBA BV uit het Brabantse Someren!
- PROPOS verwelkomt Leves Fijnmetaal!