Quick Response Manufacturing (QRM) bestaat 20 jaar! Dat was voor dhr. Van Ede, hoofdredacteur bij Procesverbeteren.nl, reden om de balans op te maken. Wat is nu eigenlijk de meerwaarde en wat bepaalt de slagingskans?
QRM is net als het veel bekendere Lean Manufacturing een manier om het productieproces te optimaliseren. Maar, waar Lean juist geschikt is voor volumeproductie, is QRM specifiek toegespitst op de high mix-low volume job shop. Ook al bestaat deze filosofie al twee decennia, toch kunnen we uit het artikel van dhr. Van Ede concluderen dat QRM eigenlijk nu juist in opkomst is.
Wij zetten de eerste 6 inzichten van Procesverbeteren.nl voor u op een rij.
Ook interessant: Wat is QRM nu eigenlijk?
De inzichten:
1. QRM veréénvoudigt complexiteit
Het afstemmen van de werkzaamheden in een job shop of High mix, Low Volume omgeving lijkt ingewikkeld, vanwege de wisselende routes en/of marktvraag. QRM regelt het echter zo, dat het eenvoudig wordt! Met QRM heb je voortdurende de beste routing tot je beschikking. Zo worden beslissingen dus veel eenvoudiger.
2. De kracht van QRM is de bijzondere organisatie
Job shop omgevingen met cellulaire productie zijn al lang en breed bekend. Wat QRM echter doet is van die cellen een netwerk maken van zelfstandig opererende mini-fabriekjes die zodoende snel kunnen reageren op de marktvraag en onderlinge afstemming soepeler laat lopen. Doorlooptijden worden verkort en het werk is overzichtelijker, wat uiteraard onnodig werk bespaart en overheadkosten vermindert. Bovendien geeft het de mensen op de vloer meer verantwoordelijkheid én werkplezier!
3. QRM principes zijn populair, maar er zijn relatief weinig echte cases
Er is veel interesse in QRM maar nog niet veel bedrijven hebben de stap genomen om QRM als leidende verbetermethode in te zetten, ondanks de soms verbluffende groeicijfers. Nederland is overigens wel een trendsetter op dit gebied.
4. QRM is populair in het MKB
De meeste bedrijven die gebruikmaken van QRM zitten in het MKB-segment. Vaak betreft het een familiebedrijf, werkzaam in de hout- of metaalbewerking of elektronica-assemblage. De reden hiervoor is dat MKB-bedrijven makkelijker koersveranderende beslissingen kunnen nemen die vooral op langere termijn duidelijk resultaat opbrengen. Ook is het slechten van afdelingsgrenzen een stuk eenvoudiger.
5. Bedrijven passen niet alle QRM-concepten toe
Er zijn namelijk zat bedrijven die op de werkvloer eigenlijk meer LEAN dan job shop zijn. Toch kunnen ook zij gebruik maken van één of meerdere principes van QRM!
Leuk feitje
Er zijn op dit moment volgens dhr. Van Ede nog maar vrij weinig bedrijven die echt alle principes van QRM toepassen. Bosch Scharnieren komt volgens hem het dichtst in de buurt van een volledige QRM toepassing. Trots kunnen wij vermelden dat Bosch dit bewerkstelligt door gebruik te maken van onze software!
Om van QRM te profiteren hoeft u dus niet alle principes toe te passen. Ditzelfde geldt ook voor PROPOS: om met onze software te kunnen werken, is het niet nodig om actief met QRM bezig te zijn. PROPOS brengt automatisch een aantal efficiënte QRM-principes naar de werkvloer: zo werken we met productiecellen en genereert PROPOS MCT-maps waarmee u actief kunt sturen op doorlooptijden. U kunt dus gericht uw productieproces gaan verbeteren en de High Mix Low Volume productie stroomlijnen voor optimale flow.
6. QRM vraagt geduld
De prestatie-indicator voor QRM is de MCT. Het gaat er hier dus om de flow van grondstof tot aflevering te vergroten, zodat de doorlooptijden korter worden. Doordat hiervoor een keten brede focus nodig is kan het dus even duren voordat men daadwerkelijk financiële resultaten ziet. Het is namelijk niet zo dat er snel kosten geschrapt worden: de focus ligt op kostenbesparing over de gehele supply chain, en niet op een enkele schakel. De winst is daardoor dus uiteindelijk ook vele malen groter. Dankzij de focus op het reduceren van wachttijden, daalt namelijk ook de complexiteit en daardoor de overhead kosten.
Volgens dhr. Van Ede maakt de MCT de wachttijden zichtbaar maar zegt daarbij niet wat je daaraan kan doen. Om deze reden zijn LEAN en QRM volgens hem complementair.
Overigens, kunnen wij dit bij PROPOS beamen. Daarom denken wij graag met u mee voor een complete oplossing. PROPOS zorgt er namelijk niet alleen volautomatisch voor dat de doorlooptijd verkort wordt, maar het gegeven inzicht in de wachttijden zorgt er ook voor dat u beter kunt anticiperen!
Uit onze ervaring blijkt trouwens dat er niet eens zo heel veel geduld voor nodig is om de vruchten te plukken van QRM. De werkvloer merkt in de eerste maanden al de voordelen van het gebruiken van PROPOS. Meer over onze praktijkvoorbeelden lezen?
Interessant?
In het tweede deel van zijn artikel gaat de auteur o.a. verder in op de mate waarin QRM complementair is met andere verbetermethodes zoals Lean, Agile en Smart Industry. Om de inzichten 7 t/m 12 te lezen kunt u geheel vrijblijvend een account registreren via procesverbeteren.nl.
Lees hier het volledige artikel van de heer ir Van Ede (de eerste 6 inzichten kunnen gelezen worden zonder registratie):