Handige zomertips

Tijdens de zomerperiode geniet u ongetwijfeld van een welverdiende vakantie. Maar de periodes kort daarvoor en kort daarna bieden uitstekende kansen om op eenvoudige wijze een aantal belangrijke verbeteringen door te voeren. Verbeteringen waar u na de vakantieperiode direct de vruchten van zult plukken als u weer fris van start gaat.
 

1. Maak duidelijke markeringen in uw fabriek

Maak duidelijke markeringen per productiecel. Wij adviseren in ieder geval een duidelijk omlijnd buffervak op de vloer of duidelijk gemarkeerde bufferstellingen. Al het onderhanden werk dat klaar staat voor een bepaalde productiecel staat duidelijk gemarkeerd in dat buffervak. Dat scheelt iedereen veel zoekwerk en het maakt het werken met PROPOS nog veel gemakkelijker. PROPOS helpt uw medewerkers om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan dit soort randzaken. Zo is altijd voor iedereen duidelijk wat de belangrijkste order voor hem of haar is. De stand van zaken met betrekking tot de voortgang van alle orders is direct inzichtelijk. Dat scheelt een hoop plannen en overleg. Ook laat PROPOS per productiecel zien welke productieorders beter nog niet kunnen worden gestart omdat halffabricaten of koopdelen ontbreken. Orders deels uit de buffer pakken om ze vervolgens weer terug te moeten leggen kan daardoor niet meer voorkomen.
 
Heeft u al buffermarkeringen in uw fabriek? Kijk dan of de buffers nog voldoende groot zijn en of de markeringen misschien toe zijn aan een opfrisbeurt.
 

2. Codeer uw stellingen met onderhanden werk

Bergt u onderhanden werk soms op in een stelling? Wist u dat PROPOS kan bijhouden in welke stellingpositie het onderhanden werk zich bevindt? Dat scheelt weer een hoop zoekwerk voor degene die het materiaal later weer moet opzoeken om ermee aan de slag te gaan.
 

3. Schoon oude productieorders op en werk datums bij

Het gebeurt overal: oude productieorders in het ERP systeem of leverdatums die niet kloppen. Die orders kunnen op de werkvloer op een beeldscherm staan bij een bepaalde productiecel terwijl ze daar niet horen. Een mooie gelegenheid om dit even na te lopen en in gang te zetten dat na de vakantie periodiek orders worden opgeschoond en bijgewerkt.
 

4. Heeft elke productiecel voldoende gereedschap?

Productiecellen werken veel sneller als zij zelfvoorzienend zijn. Hebben zij al het gereedschap dat zij nodig hebben ter beschikking? Is het netjes opgeborgen en gemakkelijk te vinden? Dat scheelt zoveel zoekwerk, heen en weer lopen en overleggen. En denk bij gereedschap niet uitsluitend aan bepaalde sleutels om machines in te stellen maar ook aan bezems, stoelen, papier, enzovoort.
 

5. Wat kan weg? Wat moet bewaard?

Door een simpele Lean techniek kunt u in kaart brengen welke spullen op de werkvloer niet meer worden gebruikt. Die kunnen weg. Anders worden ze continu verplaatst en nemen ze ruimte in die u ergens anders voor kunt gebruiken.
 

6. Werkt uw backorder aanpak nog?

PROPOS bewaakt continu de voortgang van uw productieorders. Als een order op achterstand dreigt te raken, zal PROPOS direct een melding geven. Uw medewerkers op de werkvloer zien dat en uiteraard ook de productieleiding. U kunt backorders uitsluitend oplossen als u een eenvoudig stappenplan hanteert. Zorg dat deze bij uw medewerkers bekend is. Wij helpen u graag met het opstellen van het stappenplan dat precies bij uw situatie past. In hoofdlijnen zal deze er als volgt uitzien.
1. Is de backorder terecht? Zo niet dan meld ik dat aan mijn leidinggevende.
2. Welke mogelijkheden hebben wij als productiecel om de productieorder voor de aangegeven eindtijd bij de volgende productiecel te krijgen? Als die eindtijd al voorbij is, hebben we dan voldoende mogelijkheden om de order vandaag nog af te ronden?
3. Als de mogelijkheden volstaan dan zelf de backorder oplossen. Anders de leidinggevende inschakelen.
Het beschikbaar hebben van dit simpele stappenplan geeft medewerkers de mogelijkheid zelf backorders op te lossen. Het vergroot hun zelfredzaamheid. Als zij geen mogelijkheden hebben om backorders zelf op te lossen zal hun betrokkenheid met het halen van de planning ook kleiner zijn.
Idee: hang een kaartje met het stappenplan aan elk PROPOS scherm.
 

7. Na de vakantie: organiseer elke dag 5 minuten PROPOS bespreking

Om de betrokkenheid van uw medewerkers met het halen van de afgesproken levertijd te vergoten, kunt u elke dag met elk team een paar minuten het PROPOS scherm van hun productiecel evalueren. Welke orders moeten vandaag en morgen klaar? Redt het team dat zelfstandig? Zijn er nog bijzonderheden? Zo ja, wat gaat u doen om het team te ondersteunen?
Op deze manier vergroot u de betrokkenheid van uw medewerkers en raakt u als team verantwoordelijk voor het halen van de levertijden en voor het verkorten van doorlooptijden. Is elke dag niet haalbaar? Een of twee keer per week kan ook (bijvoorbeeld maandag en woensdag). Zorg in ieder geval dat iemand het van u overneemt als u er zelf niet bent.

Interessant artikel? Stuur 'm door!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
E-mail naar een collega

Verder lezen:

Shop floor control
bij Drameco

Shop floor control bij Drameco

Shop floor control
bij Duits

Shop floor control bij Duits

Shop floor control bij Packo Inox

Shop floor control bij Packo Inox

Shop floor control
bij System Flex

Shop floor control bij System Flex

Shop floor control
bij Merrem

Shop floor control bij Merrem Kunststoffen

PROPOS met eigen ogen in actie zien?

Wij laten u graag zien wat de mogelijkheden voor uw bedrijf zijn. Vraag nu een demo aan!

Liever even bellen?

 (+31) 088 4561 265

Welkom terug!

Vertelt u ons iets meer over uw bedrijf, wellicht kunnen wij u verder helpen.

Wij laten u graag zien wat de mogelijkheden van PROPOS voor uw bedrijf zijn. U kunt ook een demo aanvragen.

Liever even bellen?

 (+31) (0) 850 479 865

Heeft u een vraag over PROPOS of shop floor control?

Stel gerust uw vraag. Wij helpen u graag verder.

Stel uw vraag

Bedankt!

Bedankt voor uw vraag! Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Wilt u in de tussentijd meer weten over PROPOS in de praktijk? Download hier onze praktijkcases.